Total Pageviews

Saturday, October 30, 2010

~TAJUK 12:PENILAIAN BAHASA BERASASKAN PROJEK~

BROSUR
Risalah yang memberikan maklumat atau keterangan ringkas tentang sesuatu.
    RUBRIK PEMARKAHAN BROSUR
    TAHAP   
                    KRITERIA
    LEMAH
    (0-5 MARKAH)
    SEDERHANA
    (6-8 MARKAH)
    CEMERLANG
    (9-10 MARKAH)
    KREATIVITI DAN KEASLIAN
    Kurang kreatif dan mengambil daripada sumber lain (plagiat).
    Mempunyai kekreatifan dan keaslian.
    Mempunyai kekreatifan dan keaslian serta mampu menarik perhatian umum.
    FUNGSI
    Rekabentuk dan paparan salah.
    Rekabentuk dan paparan betul tetapi kurang menarik perhatian.
    Rekabentuk dan paparan brosur kelihatan seperti brosur yang sebenar.
    TATABAHASA
    Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang lemah.
    Penggunaan tatabahasa dan ejaan baik tetapi masih boleh diperbaiki lagi.
    Penggunaan tatabahasa dan ejaan baik, jelas dan tidak mengandungi kesalahan.
    ILUSTRASI
    Menggunakan ilustrasi yang sedikit atau tiada langsung ilustrasi.
    Menggunakan ilustrasi sekadar mencukupi syarat.
    Menggunakan ilustrasi yang pelbagai, menarik dan sesuai.

    IKLAN
    Maklumat atau pemberitahuan maklumat kepada orang ramai melalui surat khabar,televisyen, radio dan sebagainya.
      ASPEK YANG DINILAI:
      Dari segi penyampaian:
      - Surat Khabar
      - Televisyen
      - Radio
      Menepati tema / kehendak soalan. 
      Laras bahasa yang digunakan sesuai atau tidak.
      Intonasi, jeda yang digunakan baik atau lemah. 
      Tatabahasa.
      Ilustrasi yang digunakan berkaitan atau tidak.

      POSTER    
      Notis atau gambar yang mengandungi maklumat atau pemberitahuan yang kebiasaannya ditampal pada  dinding. 
        RUBRIK PEMARKAHAN POSTER
        TAHAP   
                        KRITERIA
        LEMAH
        (0-5 MARKAH)
        SEDERHANA
        (6-8 MARKAH)
        CEMERLANG
        (9-10 MARKAH)
        KREATIVITI DAN KEASLIAN
        Kurang kreatif dan mengambil daripada sumber lain (plagiat).
        Mempunyai kekreatifan dan keaslian.
        Mempunyai kekreatifan dan keaslian serta mampu menarik perhatian umum.
        FUNGSI
        Rekabentuk dan paparan salah.
        Rekabentuk dan paparan betul tetapi kurang menarik perhatian.
        Rekabentuk dan paparan brosur kelihatan seperti brosur yang sebenar.
        TATABAHASA
        Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang lemah.
        Penggunaan tatabahasa dan ejaan baik tetapi masih boleh diperbaiki lagi.
        Penggunaan tatabahasa dan ejaan baik, jelas dan tidak mengandungi kesalahan.
        ILUSTRASI
        Menggunakan ilustrasi yang sedikit atau tiada langsung ilustrasi.
        Menggunakan ilustrasi sekadar mencukupi syarat.
        Menggunakan ilustrasi yang pelbagai, menarik dan sesuai.

        LAMAN WEB 
        Dokumen elektronik pada paparan skrin komputer yang kebiasaannya mempunyai teks, grafik, bunyi dan sebagainya tentang sesuatu institusi, organisasi, persatuan, individu yang dapat dicapai melalui internet.

        POWER POINT
        Pakej persembahan grafik yang lengkap dan ianya menyediakan semua keperluan dalam mengeluarkan persembahan secara professional. Mempunyai ciri-ciri seperti "Background Format", "Animations", "Drawing" dan sebagainya.
          ASPEK YANG DINILAI:
          • Warna, pengurusan ruang, dan kreativiti.
          • Keberkesanan kesinambungan persembahan.
          • Ketepatan isi kandungan.
          • Kelengkapan laporan.
          • Cara penyampaian maklumat.
          • Masa terhad untuk persembahan.

          ~TAJUK 11:PENILAIAN PENGALAMAN PEMBELAJARAN~

          DEFINISI PENILAIAN PENGALAMAN PEMBELAJARAN
          • Kegiatan untuk mendapat informasi tentang pencapaian dan kemajuan belajar serta pendidik dan mengefektifkan penggunaan informasi tersebut untuk mencapai tujuan pendidikan.   
          • Satu kaedah untuk mengetahui perkembangan hasil belajar, intelegensi, bakat khusus, minat, hubungan sosial, sikap dan keperibadian siswa atau pendidik. 
          PERLAKSANAAN PENILAIAN PEMBELAJARAN
           
          KOMPETENSI ASAS
          - PKN : menerapkan hidup berdisiplin  di
                       rumah dan sekolah.
          INDIKATOR
          - Menyebutkan keluarga yang tinggal di rumah.
          - Memberi contoh hidup berdisiplin di rumah dan
            sekolah.
          - Melakukan sikap hormat terhadap orang lain
            (orang tua, guru)
           
          LANGKAH-LANGKAH PERLAKSANAAN
          i- Kegiatan awal (induksi):
             - Menyanyi lagu berkaitan topik / tema pada
               hari tersebut.
           ii- Kegiatan inti:
               - Menceritakan hidup rukun di rumah dan
                 sekolah.
               - Memberi contoh hidup rukun di rumah dan
                 sekolah.
               - Menceritakan pengalaman manis / pahit
                 hidup berukun di rumah / sekolah.
          iii- Kegiatan akhir :
               - Melaksanakan tugasan.
               - Aktiviti penutup.
          KAEDAH, SUMBER, MEDIA PEMBELAJARAN
          i - Kaedah:
              - Ceramah, Soal jawab
          ii - Sumber:
               - Buku teks
          iii- Media Pembelajaran:
               Komputer riba, Teks
          PENILAIAN
          - Melalui :
            Lisan, bertulis, afektif / portfolio.

          ~TAJUK 10:PENILAIAN AKTIVITI BAHASA~

          FORUM
          • Forum merupakan satu sesi perbincangan yang melibatkan beberapa ahli panel untuk mencanai fikiran dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu tajuk, di mana ia dijalankan secara formal. 
          • Teknik berforum merupakan salah satu aktiviti lisan yang sesuai iaitu pelajar akan  berkongsi pengetahuan dan pengalaman secara langsung untuk meningkatkan  kemahiran menyampaikan idea dan fikiran dengan jelas, objektif, kreatif dan rasional. 
          • Dalam sesi forum, soalan daripada penonton boleh diajukan kepada para panel untuk mendapatkan ulasan lanjut. 
          • Pelajar diberikan tajuk yang mudah, menarik tetapi mencabar selaras dengan kemahiran, pencapaian serta peringkat umur pelajar.
          DEBAT
          • Pelajar diberikan tajuk yang mudah, menarik tetapi mencabar selaras dengan kemahiran, pencapaian serta peringkat umur pelajar.
          • Ia terdiri daripada dua pihak iaitu pihak pertama merupakan pihak penyokong tajuk perdebatan manakala pihak kedua ialah pembangkang kepada tajuk tersebut. 
          • Huraian yang dilontarkan mestilah berpandukan kepada fakta serta contoh  daripada maklumat yang kukuh dan bernas.
          • Setiap pihak haruslahr yakin dan sentiasar menegakkan fakta yang diutarakan berdasarkan tajuk yang diberikan. 
          • Sekiranya fakta yang diberikan pihak penyokong tidak bernas, maka pihak  pembangkang boleh mengangkat tangan dan meminta izin laluan untuk  membetulkan fakta tadi. 
          • Setelah selesai, maka sesi pengulasan akan dibuat.
          PIDATO
          • Ia mengandungi huraian isi-isi yang melibatkan fakta-fakta atau prinsip-prinsip berdasarkan tajuk yang diberikan. 
          • Interaksi satu hala di mana pemidato membentangkan hujah-hujahnya di depan penonton. 
          • Berpidato merupakan penerangan, memberi interpretasi dan menghuraikan idea-idea untuk menguatkan fakta yang diketengahkan. 
          • Ini membolehkan penyampaian isi pidato lebih kukuh kerana adanya fakta beserta contoh yang diberikan. 
          • Pidato dimulakan dengan kata2 aluan kemudian perkenalkan tajuk. 
          • Ia menitikberatkan intonasi serta gaya penyampaian yang tersendiri. 
          • Keyakinan diri iaitu kepetahan bercakap, kelancaran menggunakan bahasa, nada suara pelbagai, gaya badan dan mimik muka yang sesuai.
          PANTUN
          • Satu bentuk puisi lisan yang bersifat peribumi. 
          • Rangkap-rangkap yang mudah dan ringkas yang terdiri daripada pembayang dan maksud. 
          • Ia menitikberatkan gaya penyampaian dan alunan bacaan pantun tersebut. 
          • Kesinambungan bunyi di hujung setiap baris. 
          • Ia terdiri daripada penjual pantun dan pembeli pantun. 
          • Gaya bahasa yang berbunga-bunga dan keindahan persekitaran turut diselitkan.
          SAJAK
          • Satu bentuk puisi lisan moden. 
          • Ia berbentuk bebas iaitu rangkap dan temanya tidak terikat. 
          • Ia menitikberatkan intonasi dalam mendeklamasikan sajak. 
          • Gaya bahasa yang pelbagai dan bercampur-campur.
          • Penggunaan kata dan ungkapan saling berkait dan terjalin erat berdasarkan makna dan irama.
          CERAMAH
          • Ceramah merupakan pengemukaan fikiran / idea-idea melalui perucapan dan disampaikan secara syarahan dua hala. 
          • Penceramah akan memberikan penerangan sehingga selesai informasi atau maklumat yang disampaikan.
          SYARAHAN
          • Aktiviti jenis ini berformat khusus iaitu kata-kata aluan /pendahuluan, kata-kata penghadapan , isi dan penutup. 
          • Penerangan dan penjelasan tentang tajuk syarahan perlu disampaikan secara teratur, mantap dan berkesan. 
          • Isi-isi syarahan perlu berdasarkan fakta-fakta yang tepat beserta contoh-contoh yang relevan. 
          • Isi-isi utama pula perlu disokong dengan isi-isi sampingan. 
          • Penggunaan tatabahasa yang betul serta gaya penyampaian yang penuh dengan keyakinan.

          ~TAJUK 9 : PENILAIAN KEMAHIRAN BAHASA~

          PENILAIAN KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
          • Dibuat untuk mendapatkan maklumat hasil interaksi antara pelajar dengan pendidik, pelajar dengan pelajar dan pelajar dengan bahan pembelajaran.
          ASPEK YANG DINILAI :
          • Kefahaman konsep
          • Pengetahuan fakta
          • Pemikiran peringkat tinggi
          • Kecekapan mendengar
          • Penggunaan bahasa yang tepat
          • Gaya persembahan / Kelancaran bahasa
          PENILAIAN KEMAHIRAN MEMBACA
          • Kemahiran membaca merupakan keupayaan murid membaca ayat dengan lancar serta sebutan, intonasi dan jeda yang betul.
          • Proses membaca melibatkan proses mental yang kompleks iaitu merangkumi proses seperti mengecam perkataan, memilih makna yang sesuai, menghubungkaitkan idea dengan pengetahuan dan pengalaman yang sedia ada, menyusun idea dan membuat generalisasi dan penilaian.
          ASPEK YANG DINILAI:
          • Penggunaan bahasa yang tepat.
          • Kelancaran bahasa yang tepat.
          • Penggunaan intonasi yang betul.
          • Sebutan dan jeda yang tepat.
          PENILAIAN KEMAHIRAN MENULIS
          • Kemahiran menulis lebih sukar dikuasai oleh murid-murid. Murid-murid biasanya mendapat lebih pendedahan, latihan dan penggunaan kemahiran bertutur berbanding dengan kemahiran menulis. 
          • Sehubungan itu, guru harus menggunakan pelbagai strategi serta kaedah dalam sesi pengajaran dan pembelajaran yang berkaitan dengan kemahiran menulis. Perkara ini dapat membantu murid-murid ketika membuat penulisan. 
          ASPEK YANG DINILAI:
          Penggubahan dan penghuraian.
          - Ayat yang spesifik / terhurai.
          - Ujaran / idea yang digunakan.
          Penyusunan dan gaya.
          - Penyusunan dan penerangan yang logik.
          - Jelas, bersepadu dan mempunyai fokus serta pertalian yang logik.
          Membaca semula dan menyemak.
          - Tatabahasa, tanda bacaan, ejaan.
          Perbendaharaan  Kata.
          Pengaplikasian / menyebar idea / membuat rumusan.

          ~TAJUK 8 : KAEDAH PENILAIAN BAHASA~

          PENILAIAN MELALUI PROJEK
          • Projek  ialah satu aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam satu  tempoh masa  yang  tertentu.   
          • Ia  biasanya melibatkan  kutipan  serta  analisis  data persediaan  satu  laporan  yang  betul.  Dalam  konteks  kurikulum  sekolah, projek  bermaksud  secara  amali.    
          • Tugasan  ini  boleh  dijalankan  secara individu  atau  secara  berkumpulan  dan  dilaksanakan  dalam  satu  jangka masa yang munasabah.  
          • Penilaiannya dijalankan pada setiap tahap proses sehinggalah kepada  tahap hasil disediakan.   
          TUJUAN PENILAIAN PROJEK
          • Menggalakkan pelajar bekerjasama dan memikul tanggungjawab.  
          • Memberi kebebasan pelajar untuk menunjukkan kreativiti dan inovasi.  
          • Memberi peluang pelajar menggunakan bahan sumber yang terdapat di luar bilik darjah.
          CIRI-CIRI PENILAIAN PROJEK
          • Projek mempunyai pelbagai reka bentuk ( lisan, visual, kinestetik ).
          • Memerlukan jangka masa yang panjang . 
          • Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar. 
          • Murid boleh membina penyelesaian alternatif.
          • Pelajar perlu melibatkan diri secara aktif sama ada ketika menyediakan projek atau dalam kumpulan.
          • Pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah.
           LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENJALANKAN PROJEK
          • Langkah 1 :  Penentuan tajuk dan skop Projek.
          • Langkah 2 : Penilaian awal projek.
          • Langkah 3 :  Pelaksanaan strategi.
          • Langkah 4 : Pemprosesan Maklumat.
          • Langkah 5 : Penilaian hasil projek.

           


                Friday, October 29, 2010

                ~TAJUK 7 : KAEDAH PENILAIAN BAHASA ~

                PENILAIAN MELALUI KONTRAK PEMBELAJARAN
                • Penilaian  melalui  Kontrak  Pembelajaran  dikenali  juga  sebagai Perjanjian  Pembelajaran merupakan  suatu  persetujuan  atau  kontrak yang  dibuat  di  antara  guru  dengan  pelajarnya  (individu/kumpulan) berhubung  dengan  sesuatu  tugasan  secara  bertulis.   
                • Kontrak  ini biasanya  ditandatangani  apabila  kedua-dua  pihak  bersetuju  dengan kriteria atau syarat-syarat yang  telah disenaraikan.
                • Biasanya  terdapat kompromi berkenaan kriteria yang ditentukan. Kriteria ditetapkan oleh guru agar tahap pencapaian yang diharapkan tidak terjejas.   
                CARA MELAKSANAKAN KONTRAK PEMBELAJARAN 
                • Pelajar menyatakan gred yang diharapkan dan sistem pengredan untuk keseluruhan proses pelaksanaan tugasan.
                • Guru menentukan sistem pengredan untuk kaedah penilaian  keseluruhan proses pelaksanaan tugasan. 
                • Gred  akhir  dibincang  dan  dipersetujui  antara  guru  dan  pelajar berdasarkan kriteria yang ditentukan.   
                • Penilaian dibuat oleh pelajar dan  rakan sebaya. Guru hanya memantau penilaian  tersebut untuk menjamin kesahan dan kebolehpercayaan.
                   FUNGSI KONTRAK PEMBELAJARAN
                  • pelajar mengenalpasti dan merekod.
                  • menetapkan objektif dan matlamat pembelajaran kendiri.
                  • mengenalpasti kaedah2 yang akan diambil untuk mencapai matlamat tersebut.
                  • menetapkan jangka masa pelaksanaan untuk penghasilannya.
                  • menentukan bagaimana dan pada tahap mana pencapaian matlamat pembelajaran / tugasan akan dinilai.
                  • membantu pelajar membuat refleksi bukan sahaja pada akhir tugasan tetapi juga pada sepanjang proses kerjayanya iaitu dari awal hingga hasil terakhir. 
                  PENILAIAN MELALUI SOAL JAWAB
                  • Teknik  soal  jawab  merupakan  teknik  yang  paling  lama  dan  paling  popular digunakan dalam bidang pendidikan. 
                  • Penggunaan teknik ini dalam pengajaran dan pembelajaran, Bahasa Melayu  akan  dapat    melahirkan  interaksi  antara  guru  dan  pelajar  secara berkesan. 
                  • Di samping  itu,  ia dapat dijadikan  teras kepada pembinaan konsep- konsep,  kesanggupan  memberi  penyataan  dan  melahirkan  perasaan, penglibatan dan percaya diri dalam kalangan pelajar.
                  CARA PERLAKSANAAN SOAL JAWAB
                  • Teknik  ini dilaksanakan dengan cara guru mengemukakan soalan-soalan yang berkaitan dengan isi pelajaran dan pelajar dikehendaki memberikan tindak balas yang  sewajarnya.   
                  • Biasanya,  soalan-soalan  yang  dikemukakan  memerlukan pelajar berfikir, di samping dapat menguji dan menilai apa yang diajar. 
                  • Kejayaan penggunaan  teknik  ini  dalam  pengajaran dan pembelajaran  bergantung  kepada  kebolehan  guru  untuk menguasai teknik menyoal. 

                  ~TAJUK 6 : KAEDAH PENILAIAN BAHASA ~

                  PENILAIAN MELALUI PORTFOLIO
                  • Portfolio  ialah  satu  kaedah  yang  digunakan  oleh  guru  untuk mengumpul  dan merekod  bukti  pencapaian  pelajar  dalam  satu  jangka masa  yang  dipersetujui bersama.  
                  • Terdapat  beberapa  jenis  portfolio  untuk  tujuan  dan  konteks pembelajaran yang berbeza.   Selain portfolio,  rekod anekdot dan  lain-lain bukti pembelajaran  yang  lain  boleh  digunakan  untuk menghasilkan  penilaian  yang menyeluruh.  
                  • Portfolio berbentuk dokumentasi yang berstruktur. Ia memerlukan perancangan, pelaksanaan dan penilaian yang  teliti.  
                  •  Proses pembelajaran dijalankan secara kolaboratif  untuk  mencapai  kefahaman  dan  mendokumentasikan  pemikiran secara kritis dan kreatif serta pemilihan maklumat dan fakta dari peringkat awal hingga ke akhir.  
                  TUJUAN PORTFOLIO
                  • Memberi peluang pelajar mendokumentasi  kemahiran dan pengetahuan yang diperoleh melalui pengalaman sewaktu menyempurnakan tugasan. 
                  • Menggalakkan pelajar menyemak dan menganalisis pembelajaran mereka secara sistematik.
                  •  Menyediakan  ruang pelajar membuat  refleksi dan menentukan matlamat peribadi.
                  CIRI -CIRI PORTFOLIO

                  • Menggambarkan  sejelas-jelasnya  aktiviti  pelajar  iaitu  rasional,  matlamat, halatuju, prosedur kerja, pengalaman dan harapan. 
                  • Sesuatu yang dilaksanakan oleh pelajar secara auntentik. Ini adalah kaedah konkrit  untuk  pelajar  menghasilkan  kerja  melalui  pengalaman  sendiri  ketika melakukan kerja-kerja amali atau kerja-kerja lapangan.   
                  • Menunjukkan  perlakuan  pelajar  yang  dibimbing  oleh  guru  seperti  ulasan, komen, dan cadangan harus direkod untuk menghadapi dan mengatasi sesuatu tugasan pembelajaran. 
                  • Membuat  catatan  pembimbing  yang  membantu  pelajar  merenung  dan membuat refleksi tentang kerja yang dibuat untuk menentukan tindakan susulan. 
                  •  Kriteria penilaian yang dipilih diterangkan dan dipersetujui bersama dengan pelajar  sebagai  penggalak  kepada  pelajar  untuk mengambil  bahagian  secara aktif.
                   JENIS - JENIS PORTFOLIO
                  • Portfolio kerja harian
                  • Portfolio hasil terbaik
                  • Portfolio Dokumen
                  MENILAI PORTFOLIO
                  • Berdasarkan  konsep perkembangan pembelajaran  yang berterusan dan berfokuskan  kepada  perkembangan  pelajar  dalam  aspek  kemahiran- kemahiran, pengetahuan dan kefahaman.
                  • Menggunakan  peta  perkembangan  pembelajaran  pelajar  yang memberi gambaran perkembangan yang lebih menyeluruh dari awal hingga akhir. 
                  • Menggunakan inferens dengan rekod menimbang pelbagai bukti seperti hasil pemerhatian,  jurnal  dan  rekod  anekdot  sebelum  membuat  anggaran seimbang (on-balance) tentang tahap pencapaian pelajar.
                  • Membuat  laporan  samada  secara  huraian  atau  grafik  untuk  memberI matlamat  yang  lebih  lengkap  dari  markah  mentah  ujian  yang  hanya membandingkan seorang pelajar dengan pelajar lain sahaja.
                  ASPEK PENTING YANG PERLU ADA DALAM SEBUAH PORTFOLIO
                  • Senarai semak yang disediakan oleh guru 
                  • Nota-nota yang disediakan oleh guru 
                  • Catatan jurnal.
                  • Buku log
                  • Refleksi kendiri
                  • Gambar dan foto
                  PENILAIAN MELALUI PEMERHATIAN
                  • Penilaian melalui kaedah ini dilakukan secara berterusan mengikut jangka waktu yang  ditentukan  bagi  membantu  guru  mendapat  maklum  balas  tentang keberkesanan  pengajaran dan pembelajaran. 
                  •  Aspek  yang  diperhatikan  menyeluruh  meliputi  aspek kognitif,afektif  dan  psikomotor  yang  melibatkan  juga  faktor-faktor  bahan  dan persekitaran.  
                  JENIS PEMERHATIAN
                  • Memerhati sesuatu tanpa membuat tafsiran dan tanggapan.  
                  • Memerhati apa yang telah dirancang secara  open ended'. 
                  • Memerhati untuk jangka pendek dan jangka panjang.
                  FUNGSI PEMERHATIAN
                  • Melihat  perkembangan  individu  atau  kumpulan  dalam  sesuatu  proses pembelajaran. 
                  • Dilakukan oleh pelajar untuk melihat tahap pencapaian sendiri atau rakan sebaya dalam sesuatu pembelajaran.  
                  • Dilaksanakan  oleh  pelajar  untuk  menjalankan  sesuatu  tugasan  seperti projek.