UJIAN FORMATIF
- Ujian Formatif adalah bahan atau alat ujian yang dibina oleh guru untuk menguji sesuatu kemahiran atau subkemahiran bahasa yang diajar.
- Biasanya skop pengajaran dan pembelajaran ujian tersebut agak terhad dan tidak luas.
- Tujuan utama guru menjalankan ujian formatif untuk memperbaiki lagi mutu proses pengajaran dan pembelajaran.
- Ujian Formatif dapat mengesan kelemahan dan pembelajaran murid secara serta-merta.
- Biasanya ujian ini dijalankan dalam bentuk pemerhatian atau pun dalam satu siri ujian yang pendek.
UJIAN SUMATIF
- Ujian sumatif ialah proses penilaian yang dijalankan secara menyeluruh pada akhir satu peringkat pembelajaran untuk menentukan tahap pembelajaran dalam kalangan murid.
- Skop pengajaran dan pembelajaran yang berbentuk ujian sumatif diasaskan dan dibina secara luas dan melibatkan kesemua kemahiran dan aspek bahasa.
PERBEZAAN UJIAN FORMATIF DENGAN UJIAN SUMATIF
UJIAN FORMATIF | PERBEZAAN | UJIAN SUMATIF |
Maklum balas kepada guru dan pelajar mengenai kemajuan dan kelemahan. | Fungsi | Pensijilan dan pengredan |
Sepanjang pengajaran | Masa | Pada akhir kursus atau unit |
Kognitif, psikomotor dan afektif | Penekanan | Kognitif |
Terhad kepada tugasan | Sifat | Beraneka jenis |
Berubah-ubah | Kesukaran | Senang-sukar |
Dibentuk khas | Alat | Peperiksaan akhir tahun |
Rujukan kriteria | Jenis ujian | Rujukan norma |
No comments:
Post a Comment