Total Pageviews

Friday, October 29, 2010

~TAJUK 5 : JENIS PENILAIAN BAHASA ~

    UJIAN FORMATIF
    • Ujian Formatif adalah bahan atau alat ujian yang dibina oleh guru untuk menguji sesuatu  kemahiran  atau  subkemahiran  bahasa  yang  diajar.   
    • Biasanya  skop pengajaran dan pembelajaran ujian  tersebut agak  terhad dan  tidak  luas.
    •  Tujuan utama  guru  menjalankan  ujian  formatif  untuk  memperbaiki  lagi  mutu  proses pengajaran dan pembelajaran.
    • Ujian Formatif dapat mengesan kelemahan dan pembelajaran  murid  secara  serta-merta.  
    • Biasanya  ujian  ini  dijalankan  dalam bentuk pemerhatian atau pun dalam satu siri ujian yang pendek. 
    UJIAN SUMATIF
    • Ujian  sumatif  ialah proses  penilaian  yang  dijalankan  secara menyeluruh  pada akhir satu peringkat pembelajaran untuk menentukan tahap pembelajaran dalam kalangan  murid. 
    • Skop  pengajaran  dan  pembelajaran  yang  berbentuk  ujian sumatif diasaskan dan dibina secara  luas dan melibatkan kesemua kemahiran dan aspek bahasa.
    PERBEZAAN UJIAN FORMATIF DENGAN UJIAN SUMATIF
      UJIAN FORMATIF
      PERBEZAAN
      UJIAN SUMATIF
      Maklum balas kepada guru dan pelajar mengenai kemajuan dan kelemahan.
      Fungsi
      Pensijilan dan pengredan
      Sepanjang pengajaran
      Masa
      Pada akhir kursus atau unit
      Kognitif, psikomotor dan afektif
      Penekanan
      Kognitif
      Terhad kepada tugasan
      Sifat
      Beraneka jenis
      Berubah-ubah
      Kesukaran
      Senang-sukar
      Dibentuk khas
      Alat
      Peperiksaan akhir tahun
      Rujukan kriteria
      Jenis ujian
      Rujukan norma



                No comments:

                Post a Comment