PENILAIAN MELALUI KONTRAK PEMBELAJARAN
- Penilaian melalui Kontrak Pembelajaran dikenali juga sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan suatu persetujuan atau kontrak yang dibuat di antara guru dengan pelajarnya (individu/kumpulan) berhubung dengan sesuatu tugasan secara bertulis.
- Kontrak ini biasanya ditandatangani apabila kedua-dua pihak bersetuju dengan kriteria atau syarat-syarat yang telah disenaraikan.
- Biasanya terdapat kompromi berkenaan kriteria yang ditentukan. Kriteria ditetapkan oleh guru agar tahap pencapaian yang diharapkan tidak terjejas.
CARA MELAKSANAKAN KONTRAK PEMBELAJARAN
- Pelajar menyatakan gred yang diharapkan dan sistem pengredan untuk keseluruhan proses pelaksanaan tugasan.
- Guru menentukan sistem pengredan untuk kaedah penilaian keseluruhan proses pelaksanaan tugasan.
- Gred akhir dibincang dan dipersetujui antara guru dan pelajar berdasarkan kriteria yang ditentukan.
- Penilaian dibuat oleh pelajar dan rakan sebaya. Guru hanya memantau penilaian tersebut untuk menjamin kesahan dan kebolehpercayaan.
FUNGSI KONTRAK PEMBELAJARAN
- pelajar mengenalpasti dan merekod.
- menetapkan objektif dan matlamat pembelajaran kendiri.
- mengenalpasti kaedah2 yang akan diambil untuk mencapai matlamat tersebut.
- menetapkan jangka masa pelaksanaan untuk penghasilannya.
- menentukan bagaimana dan pada tahap mana pencapaian matlamat pembelajaran / tugasan akan dinilai.
- membantu pelajar membuat refleksi bukan sahaja pada akhir tugasan tetapi juga pada sepanjang proses kerjayanya iaitu dari awal hingga hasil terakhir.
PENILAIAN MELALUI SOAL JAWAB
- Teknik soal jawab merupakan teknik yang paling lama dan paling popular digunakan dalam bidang pendidikan.
- Penggunaan teknik ini dalam pengajaran dan pembelajaran, Bahasa Melayu akan dapat melahirkan interaksi antara guru dan pelajar secara berkesan.
- Di samping itu, ia dapat dijadikan teras kepada pembinaan konsep- konsep, kesanggupan memberi penyataan dan melahirkan perasaan, penglibatan dan percaya diri dalam kalangan pelajar.
CARA PERLAKSANAAN SOAL JAWAB
- Teknik ini dilaksanakan dengan cara guru mengemukakan soalan-soalan yang berkaitan dengan isi pelajaran dan pelajar dikehendaki memberikan tindak balas yang sewajarnya.
- Biasanya, soalan-soalan yang dikemukakan memerlukan pelajar berfikir, di samping dapat menguji dan menilai apa yang diajar.
- Kejayaan penggunaan teknik ini dalam pengajaran dan pembelajaran bergantung kepada kebolehan guru untuk menguasai teknik menyoal.
No comments:
Post a Comment